Stampin' Up Workshop met Linda

Voor goed betaalbare workshops, kinderfeestjes in Swalmen en omstreken
en bestellingen van Stampin'Up
bent u hier aan het juiste adres.

Mail voor informatie:
l.opdencamp24@gmail.com

facebook: Stampin' by Linda

dinsdag 24 juli 2012

Hoe vind ik passende namen?

6 september, het duurt nog even, maar dan is het zover. 
Dan ga ik een workshop spannend schrijven volgen bij schrijfster Marelle Boersma. Ik ben nu bezig in haar nieuwste boek "Schaduwspelen", heel toepasselijk voor bij de komende Olympische Spelen. Verder kan ik er nog weinig over zeggen, want ik ben nog niet heel ver. Dit ligt echter niet aan het boek of hoe spannend dat het is, meer aan de tijd die ik heb om te lezen. Na deze blog ga ik verder lezen.

Maar goed, de workshop schrijven van 6 september. Hiervoor moet ik een begin van een verhaal/boek meenemen en hiervoor moet ik toch tijd zien te vinden om dit te maken. Tja, en hoe begin je een verhaal?

Ik ben vandaag als volgt begonnen. Ik heb de watertafel voor Meike buiten opgezet, zodat zij heerlijk aan het spelen was. Ik heb Lotte naar bed gebracht. En ik ben heerlijk buiten in de tuin gaan zitten. Hierbij had ik een glas water meegenomen, een schrijfblok en een pen. Op de schrijfblok stonden nog Sinterklaasgedichten die ik ooit had geschreven voor een vriend. (de gedichten gingen over een wasmachine (de surprise) en oosterse ingrediënten (de cadeaus)) 

Maar goed, het begin van mijn verhaal. Ik ben gaan zitten en heb genoten van het zomerweer. Eindelijk goed weer. Meike was lekker aan het spelen en ik ben gaan nadenken over mijn verhaal. 

Wat wil ik? Wat wil ik niet?

Ik wil in ieder geval een verhaal met twee verhaallijnen die uiteindelijk bij elkaar uit gaan komen. 
Dus wat ben ik gaan doen? Personages bedenken met de daarbij behorende persoonlijkheid, baan en eventuele problemen. Daarbij gezocht naar personages die in een eigen verhaallijn kunnen starten, maar wel uiteindelijk bij de hoofdpersoon uitkomen. Op zich is me dit redelijk gelukt, al zeg ik het zelf. Ik heb een getrouwd stel met 2 kinderen, schoonouders en een alleenstaande man en een vrouwelijke collega. Ook weet ik ongeveer wel hoe de twee verhaallijnen bij elkaar uitkomen.

Maar nu... het begin is er nog niet, oké dat komt er wel, dat is niet zozeer mijn probleem. Wat ik het lastigste vind is het verzinnen van namen voor de personages. Ik vind dat personages een naam moeten krijgen die bij ze past. De slechterik in een verhaal moet geen lieve naam krijgen. Ik wil niet zomaar namen gebruiken van mensen uit mijn omgeving ook al lijken zij niet eens op de personages. Dit vind ik dus vrij lastig. Hoe kom ik aan interessante, leuke, mooie maar ook passende namen?

Hoe zoeken schrijvers de namen uit voor de personen in hun boek? 

Heb je zelf een leuke naam voor een van de personages?
Of wil je misschien zelf vernoemd worden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten